Door: Marjorie Marte

De spannendste thema-avond was daar: tijd om te presenteren, tijd voor de pitch. Dé manier om in een zo kort mogelijke tijd, datgene te vertellen wat jouw product nou echt bijzonder maakt. Waarom jij nou het beste idee hebt bedacht en waarom iemand in jouw product zou moeten investeren. Van houding tot woordkeuze, van uitstraling tot structuur. Overal moet aan gedacht worden en dit alles moet uiteindelijk ‘unconscious competence’ worden. Althans, dit is wat de start-up’s vanavond hebben geleerd onder begeleiding van Johnny Kerkhof, CEO van Start Up Mix en een afgevaardigde van The United Netherlands. Inder zijn toeziend oog werden de start-up’s het podium opgeduwd om zich van hun beste kant te laten zien. Weken van training en perfectionering van hun product moesten hier tentoon worden gesteld. Na een kleine presentatie vooraf over wat pitchen nou bovenal inhield en wat de belangrijkste regels en punten waren van een pitch en het geven ervan, mochten ze hun vooraf geoefend kunstwerk neer gaan zetten. In twee rondes werden de pitches voorzien van constructieve feedback. Niet alleen van Johnny, maar ook van de andere starters, want ook al zijn ze hier voor hun eigen onderneming, eenieder krijgt een warm hart door het zien van de onderlinge steun en hulp tussen de starters. De start-up’s waren bijzonder goed voorbereid en lieten veel moois zien. Uiteraard nog niet perfect, maar slowly getting there. Erg mooi was het om te zien hoe gepassioneerd ze konden vertellen over hun product, maar het tegelijkertijd ook wel zenuwslopend vonden om al deze passie in een maximaal 3 minuut durende pitch te doen passen en dit ook nog eens goed en duidelijk te doen overbrengen. Een fijne generale repetitie zullen we deze avond maar noemen. Dinsdag 2 mei moet het namelijk toch echt gaan gebeuren. Tijdens de Dragon’s Den zullen ze alles uit de kast moeten halen om hun product, hun fijn geslepen diamant, te doen schitteren voor de jury en de dragons. Wie zal er naar huis gaan met die felbegeerde prijs…?