Wanneer je een bedrijf start komen er vele obstakels je kant. Het belangrijk om onderscheid te kunnen maken in welke van deze obstakels direct van belang zijn om tot het uiterste na te streven en welke je beter links kan laten liggen om je zicht weer terug te laten keren op de horizon. Het onderscheid maken hierin is een lastige taak voor elke beginnende ondernemer, maar ook voor elke veteraan. Elke organisatie in elk gebied zal anders moeten reageren op zijn omgeving en hierdoor zullen verschillende obstakels naar voren komen.

Zo had Elon Musk in een interview voor “60 Minutes”verteld dat hij en de andere oprichters van Tesla Motors (nu Tesla, Inc.) de naam van het bedrijf gekocht hadden. Om aan de naam te komen zou het bedrijf 75.000 dollar uitgegeven hebben. Hiermee laat Musk blijken hoe graag zij de naam wilden hebben. De man van wie ze de naam kochten wilde het in eerste instantie niet verkopen, maar door flink aandringen, en het sturen van de meest aardige onderhandelaar in het bedrijf, gaf de man toch toe. Musk’s bedrijf had een naam achter de hand die deze zou gebruiken in het geval dat ze de naam ‘Telsa Motors’ niet konden bemachtigen. Het alternatief was ‘Faraday’ wat een aantal jaar later door een concurrent werd gebruikt.

Voor een start up zal het al moeilijk genoeg zijn om een passende naam te bedenken, laat staan dat het zijn naam zal kopen voor een kleine ton. Nou was het geen kleine start up die de naam ‘Tesla Motors’ kocht, maar het laat goed zien dat doorstreven wanneer er obstakels op je weg komen kan leiden tot grootse dingen. Tesla staat nu bijna synoniem met “innovatie” en “de toekomst”, maar zal dit ook zo geweest zijn als het bedrijf anders had geheten? Wat als ze de naam ‘Tesla Motors’ niet hadden kunnen kopen en de naam Faraday op zich hadden moeten nemen?

Door Wim Brouwers

Bron:
https://www.cbsnews.com/video/tesla-ceo-elon-musk-the-2018-60-minutes-interview/
https://twitter.com/elonmusk/status/1071613648085311488